donderdag 4 augustus 2011

Annelies - het eerste begin

Zo, alle hout is in huis. De Formido heeft een grote plaat 8 mm MDF gratis in de opgegeven maten gezaagd. Wat een service!
Eerste beslissing: hoe wil ik de buitenkant. Omdat mijn bak straks in de kast komt te staan zie je de buitenkant nauwelijks. Maar ik wil natuurlijk wel dat de bak er een beetje leuk uitziet als die uit de kast gehaald wordt. Omdat in mijn keuken de wanden van hout worden besluit ik om de buitenkant groeven te geven en groen te schilderen. Als de keuken van een Zaans huis.
Het lijk me een makkelijk klusje en ik begin meteen. Als Margriet dan zaterdag komt kunnen we meteen beginnen met gronden ed. en hoef ik niet eerst nog al die zaagsnedes te maken.
Het eerste stukje gaat perfekt. Maar dan komt het moment dat ik het hout niet meer tegen de geleider kan leggen. En omdat ik alleen groeven maak zie ik de zaag ook niet aan de buitenkant. O jee, hoe moet dat nu? Ik reken uit waar alle snedes moeten komen en begin aan de andere kant. Maar ook dat houdt een keer op en dan heb ik toch nog een groot middengedeelte wat nog gedaan moet worden.
Ik sta een hele tijd te peinzen en bedenk dan een trucje wat ik zal uitleggen. Waarschijnlijk is het een oude truc en heb ik het wiel gewoon opnieuw uitgevonden. Ik merk dat mijn stalen lineaal precies in de groef past. Nu kan ik de lineaal als geleider gebruiken en steeds een groef opschuiven. Gaat nog lekker snel ook.
Nu kunnen we zaterdag dus beginnen met gronden en in elkaar zetten.

Well, I bought all the MDF needed for our kitchens.
First decision: what to do with the exterior. The place of my kitchen is in a cupboard so you will hardly see the exterior. But it has to look neat. The walls of my kitchen will be made of wood. I decided to make the exterior also of wood. Therefore I only needed to make grooves and paint it green like the houses in the north of Holland.
I think: that is easy and start right away. After a while I cannot hold the wood against the cutting guide anymore. Oh dear, what to do?
I start at the other end of the wall until I again I cannot use the guide. How to do the piece in the middle?

After a lot of deep thinking I found the solution. I will explain what I did. Probably it is an old trick and I just invented it for the second time. I noticed that my steel ruler fitted in the groove.
So now I was able to use the ruler as a guide. I only had to put the ruler in the next guide.
That was funny and fast.
Now the preparations are done and we can start saterday.

4 opmerkingen:

  1. zo, dat ziet er al gelikt uit....ik doe het zaterdag kalmpjes aan hoor.
    Margriet

    BeantwoordenVerwijderen
  2. WOW,I love the new project kitchen and the work! Miniregards from sunny Spain,Sonia.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. eens kijken of dit nu lukt anders komt Joyce schijnbaar met een oplossing....

    BeantwoordenVerwijderen
  4. niet dus, moet weer van alles doen...we wachten op Joyce

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk dat U een reactie (gaat) geven...we stellen het op prijs.
met vriendelijke groet
Annelies en Margriet