zaterdag 6 augustus 2011

De tweede dag


Eerst plannen bedenken en uittekenen

 We zijn weer wat opgeschoten vandaag. Vorige week was het tekenen en veel denken. Hoe pakken we het aan, en wat hebben we nodig. Er is wat gedacht. Afgelopen week merkte ik dat ik er telkens aan dacht...maar dan meer in de geest van "als ik het nou zus of zo doe.....". Vandaag tijdens de autorit naar Elst bedacht ik..."ik zie wel" en dat is maar goed ook. We hadden wat tips gehad van de een en ander. Gebruik je nu alleen houtlijm of moet je daar bijvoorbeeld schroeven bij gebruiken? De antwoorden die we kregen waren verschillend. De een gebruikt alleen houtlijm, de andere maakt zelf houtverbindingen en de volgende slaat er kleine spijkertjes in.... 
en maar puzzelen

Maar ik denk dat men allemaal hele grote lijmklemmen hebben gebruikt bij hun methode. En gewacht hebben tot alles heel goed droog was. Maar die grote lijmklemmen hadden we niet. Dus zat mijn bak net een beetje in elkaar, sla ik een keer te hard...en hupsakee daar ging alles weer. Het bezorgde Annelies een vreselijk UIT-lachbui en ze werd zo rood dat ik niet wist of dit nu wel gezond voor haar zou zijn. Gelukkig bleef ze gewoon ademen en hoefde ik niet langer bezorgd te zijn. En ik ben gewoon doorgegaan. Nu had ik natuurlijk ook kunnen wachten tot de lijm goed was gedroogd...maar daar was ik te ongeduldig voor. Ik had met de tekening maken keurig rekening gehouden met de 8 mm  dikte van het MDF die ik nodig had met het in elkaar zetten. En ik moet eerlijk zeggen, de man bij de bouwmarkt heeft goed werk afgeleverd. 
een hele klus hoor
Ik heb uiteindelijk gekozen voor de methode van de spijkertjes ingebracht door Wilma van Elderen. Het leek de beste methode, alhoewel de methode van Loes Snoodijk (die met kleine houtverbinding) mij het meest professioneel overkwam. Maar die is denk ik ook de moeilijkste. Gelukkig zit de bak in elkaar en verheug ik me erop om er mee verder te gaan. Eerst de "valse"wandjes plaatsen volgende week en aan de gang met de vloer. Ik ga de vloer maken uit de keuken van mijn ouderlijk huis. Het zijn tegels maar ik ga het met geverfd hout doen. Hoe??? dat zijn we nog aan het uitproberen.

Geen bloed vandaag, geen tranen, maar wel veel zweet en doorzettingsvermogen. Fase één is klaar.
Dag
Margriet

2 opmerkingen:

  1. Dag dames.
    dat word weer een leuk vervolgverhaal, verheug me erop. Geweldig dat ze alles voor je op maat zagen, kun je wel gelijk aan de gang. En Margriet troost je, bij iedere bouw zijn er wel problemen. Maar de muren staan, nu het binnenwerk nog.Succes.
    groetjes, Mia

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dag Mia,
    bedankt voor je leuke bericht.Tja, het valt dan soms uit elkaar maar daar leren we weer van. We doen ons best op ons project en het bijhouden van dit blog. Daarnaast schrijven we nog steeds naar de mailgropen.
    fijn weekend
    Margriet

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk dat U een reactie (gaat) geven...we stellen het op prijs.
met vriendelijke groet
Annelies en Margriet